Utfall och träning

Utfall är en övning som har många fördelar. Nedan listar vi 5 fördelar med utfall – därför ska du göra dem!

Men innan du kör igång – kom ihåg att utfall aldrig ska göra ont! Skulle du ändå få ont så kan det antingen bero på problem i led eller muskler – vilket en naprapat kan hjälpa dig med! Läs mer och fråga en naprapat om råd genom att klicka här.

Att du får ont kan även bero på felaktig teknik – vilket en PT kan identifiera och hjälpa dig med. Läs mer om det här.

Okej, nu kör vi 5 fördelar med utfall!

  1. Du tvingas jobba med de flesta av benens muskler. När man tränar benen aktiverar man stora muskelgrupper vilket leder till en stark generell fysik som du kan använda i vardagen. Starka ben innebär med andra ord en stark kropp.
  2. Energiförbrukningen ökar. I och med att så stora muskelgrupper arbetar så krävs det mycket energi för att utföra övningen – vilket leder till en ökad energiförbrukning under träningen jämfört med om du tränar mindre muskelgrupper.
  3. Det stabiliserar knäna. Utfall är en utmärkt övning för dig med ostadiga knän. Men kom ihåg att det aldrig ska göra ont!
  4. Du får bättre hållning. Utfall ska utföras med en så rak överkropp som möjligt. Du uppnår den raka överkroppen genom att pressa ut bröstet, föra ihop och ner skulderbladen och spänner magen genom hela rörelsen.
  5. Du kan variera övningen! Utfall kan utföras i steg, framåt, bakåt, åt sidan, med hopp med mera. Alltså kan du variera övningen och på så sätt fortsätter den att vara både jobbig och kul! Variation i träningen är en nyckel till att man ska fortsätta utvecklas och bli starkare.

Lycka till med dina utfall och kör hårt!

På bilden ser vi Rebeccas grymma kund Kim som snart ska springa toughest och måste förbereda kroppen inför loppet –  grymt bra jobbat Kim! 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *