Knäböj är en övning som kräver mycket teknikträning –  med rätt teknik får du ut mer av övningen och den blir dessutom säkrare för dig.

Varför ska man då köra knäböj? 

Knäböj är en helkroppsövning som stärker ben, rygg, bål och rumpa. Du får bättre kroppskontroll, styrka, rörlighet och stabilitet –  superbra va?

Hur utför man övningen?

 

Starta genom att lägga stången på den mjuka delen av ryggen, håll så brett att du har kontroll över stången. Stå axelbrett isär med knä och tå pekandes lite utåt. Lägg kroppsvikten på utsidan av foten och hälen. Vi vill engagera gluteus medius och minimus så därför försöker vi att trycka ner utsidan av foten i golvet. Tänk dig att du står på ett gummiband och ska dra sönder gummibandet utan att lyfta fötterna!  Tryck nu upp bröstet, ta ett djupt andetag och spänn magen. Nu ska vi börja röra oss!

Rörelsen börjar med att du pressar ut knäna och sätter dig ner mellan dina knän. Är man väldigt stel i ryggen och har svårt att hålla den rak kan man skjuta bak rumpan lite innan man börjar sätta sig mellan knäna. Hur djupt man ska gå beror på hur rörlig man är, men målet är att rumpan ska vara i höjd med eller lite under knävecket. Men, gå inte djupare än att du kan hålla en rak rygg. Håll andan hela vägen ner. När du ska upp igen pressar du ut knäna och andas ut kraftigt. Se till att hela tiden ha kontroll i rörelsen.

 

Ut i gymmet nu och testa! Vill du dessutom veta ännu mer kring teknik tips och trix tveka inte att kontakta oss här.

Du kanske vill köra knäböj men har ont? Då ska du prata med en av våra naprapater så hjälper de dig hitta orsaken! Kontakta de här

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *