Hur viktigt är det egentligen att få i sig protein efter ett träningspass? Ska man alltid äta en banan innan träning eller kan man äta något annat? Jag har hört att det finns något som heter “Gyllene timmen”, vad är det?

Ovanstående frågor är frågor som vår kostvetare Rebecca fått höra en eller flera gånger, därför tänkte hon idag reda ut lite kring myterna om träning och kost.

Det första man ska ha med sig är att det alltid är det totala intaget av energi under dagen som kommer att spela roll i slutändan. Men det kan ändå vara fördelaktigt att tänka på när du ska äta vad för att få ut så mycket som möjligt av träningen.

Innan träning: Inför träningspasset vill vi äta något som ger energi som du kan använda under passet. Här måste vi också tänka på när på dagen vi tränar. Ska du träna på morgonen är det bra att inte äta en alltför tung frukost innan. Jag skulle rekommendera att bara äta något litet med kolhydrater som en banan, riskakor eller annan frukt för att sedan äta en större frukost efter passet. Detta eftersom vi helt enkelt inte vill att maten ska ligga och skvalpa i magen och göra oss illamående. Ska du träna efter jobbet bör du ta ett mellanmål innan passet eftersom det gått några timmar sedan lunch.  Försök tänka att du ska äta ett stort mål ca 3 h innan träning och något litet ca 1,5 h innan.

Under träning: Bör du inte äta alls. Mag-tarmkanalen vilar under träning och det ska den göra.

Efter träning: Under träningspasset har våra muskler brutits ned och därför måste vi tillföra protein (kroppens byggstenar) så att de kan växa sig starkare igen! Efter passet rekommenderar vi därför att äta något proteinrikt som till exempel lite kvarg, en skinkmacka eller kanske en smoothie med extra protein i. Här har vi skrivit mer om var protein finns och vad det är. Försök att få i dig något litet inom en timme efter träning och ät ett större mål inom 3 timmar. Men precis som vi sagt innan är det totala intaget av näringsämnen under dagen det som i slutändan kommer att spela roll.

Vi vill också nämna att ovanstående rekommendationer är för en vanlig motionär som tränar ca 2-5 ggr/vecka. Är man elitidrottare eller tränar för ett hårt träningsmål behövs andra riktlinjer som vi kommer att skriva om längre fram.

Hoppas ni fick lite klarhet kring kost och träning!