Hej allihopa!

Hoppas att ni börjar få lite julkänslor, det har i alla fall vi på Fysiocenter Avenyn!

Men, nu till något helt annat! Vi PTs på Fysiocenter Avenyn får ofta höra att klienter eller vänner har svårt att få kontakt i magen när de tränar, och då följer naturligt frågan hur man ska göra för att lösa det problemet. Därför kommer här lite tips! Vi använder övningen deadbug to extend (andra kallar den fällkniv med börja ben, andra kallar den knäindrag, ja kärt barn har många namn). Denna övning är superbra för att öva upp kontakten då den inte är för påfrestande, man kan göra den var som helst och i sitt egna tempo.

Utförande: Enkelt, ligg på rygg med händerna rakt ovanför axlarna och knäna i 90 grader rakt ovanför höften. Härifrån ska du föra bak händerna bakom huvudet och sträcka ut benen så att fötterna går mot golvet och därefter tillbaka in igen.

Men hur får jag då kontakt under övningen? 

Här kommer lite tips:

  1. Sug in naveln mot ryggraden och knip bäckenbotten allt du kan!
  2. Pressa ned ländryggen mot golvet hela rörelsen!
  3. Om du känner att låren tar över, håll benen böjda i 90 grader.
  4. Tänk på andningen! Andas ut när du drar upp benen, håll andan medan du för ner dem! Andningen är jätteviktig för kontakt i magen.
  5. Ett sista tips, om du fortfarande har svårt att få kontakt är att lyfta upp huvudet från golvet, då pressas ländryggen lättare ner och ryggen behöver inte arbeta lika hårt.

Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *