Våra naprapater får ofta frågan vad man kan göra själv om man har en så kallad “gamnacke”. Alltså att ditt huvud har fallit fram och en liten “bula” kan ha uppkommit precis under nacken. Detta är väldigt vanligt hos framförallt människor som jobbar mycket vid ett skrivbord. Men innan vi tipsar om vad du själv kan göra för att motverka detta ska vi berätta lite kort vad det faktiskt kan bero på.

Varför har jag fått en gamnacke?

Troligtvis sitter du ner mycket, du har fått stela framåtroterade axlar, du är stel i bröstet och svag i ryggen. Gamnacke beror främst på att ryggen inte har styrkan nog att hålla bak huvudet och axlarna, därför tippar huvudet nu fram och gamnacken börjar visa sig.

Vad kan jag göra själv?

Det finns mycket du kan göra själv! Det viktigaste är att stärka upp ryggen, framförallt partiet mellan skuldrorna. Dessutom kan du öka rörligheten i axlar och bröst genom rörlighetsträning och töjning av bröstmuskulaturen. Sedan kan man också stärka upp halsens muskler och samtidigt stretcha ut nackens muskler och det är den övningen vi kommer visa idag!

Övning nacke/hals:

Utförande:

Ligg på golvet med något mjukt under huvudet. Slappna av i axlar och ha en spänning i magen. Nu ska du  tänka att du ska tippa in hakan mot bakre delen av huvudet, alltså vrida huvudet så att du skapar så många dubbelhakor som möjligt! Viktigt att komma ihåg är att du inte bara ska pressa ned huvudet mot golvet utan faktiskt försöka få in hakan mot bakre delen av huvudet! Vi vill att du ska känna en lätt stretch i nacken. Håll i denna positionen ca 5 sekunder och kom sedan tillbaka till utgångsläget. Gör detta 15 reps gärna varje dag!

Kom ihåg! Har du smärtor i nacke och rygg bör du uppsöka en naprapat för att säkerställa att denna övning passar just dig. Du kan ha andra problem som gör att denna övning inte är optimal för just dig. Vid smärta bör du alltid prata med en terapeut först. Vill du läsa mer om våra naprapater kika in här

Lycka till med er träning!