Då var det dags att sätta igång vår serie om makronutrienter, och precis som lovat börjar vi med favoriten protein!

Vad har protein för funktion?
Proteiner har många viktiga funktioner i kroppen då de fungerar som enzymer, hormoner (till exempel insulin) och transportörer. De är även viktiga för att bygga upp kroppens alla muskler, samt att se till att dessa musklerna kan kontraheras som de ska. Sedan används protein som energi till kroppens celler –  ja detta är endast en handfull av proteiners funktioner.

Men vad är proteiner egentligen? 

Protein är uppbyggt av aminosyror – det krävs faktiskt hela 20 stycken aminosyror för att bilda ett protein! Av dessa aminosyrorna finns det 9 st som är essentiella för oss – vilket betyder att kroppen inte kan producera dessa själva så vi måste få i oss dessa via kosten. Detta är en av anledningarna till att vi måste få i oss tillräckligt med protein. Men hur mycket protein behöver vi egentligen?

Rekommendation

För att se till att vi får i oss tillräckligt med protein rekommenderas 10-20 E% (för att läsa om E% läs vårt förra blogginlägg här). Detta kan jämföras med ca 2 g/kg kroppsvikt. Detta är egentligen mycket mer än vad vi faktiskt behöver – men då protein är både nyttigt samt det näringsämne som mättar mest i relation till hur mycket kilocalorier (kcal) det faktiskt innehåller (4 kcal/g) rekommenderar man så mycket.

Var finner vi protein i kosten?

Protein finns överallt förutom i rena fett- och kolhydratkällor. Alltså det finns överallt förutom i socker och oljor. Men det finns självklart mer eller mindre proteinrika källor.

Bra proteinkällor är kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter, bönor samt bröd och spannmål.

Hoppas att ni lärde er något nytt idag!

 

Vill ni veta mer om kost in och läs här. 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *