Då var det dags för nästa del i vår makronutrient serie! Denna gången ska vi prata lite om fett och vi börjar som vanligt med dess funktion!

Funktion:
De essentiella fetterna är fetter som är viktiga för alla våra celler då de ingår i cellmembranet, de är utgångsmaterial för en del steroidhormoner, vitamin D och gallsalter. Det är även en energikälla i vår kost. Sedan finns det också så kallat depåfett vilket är det som lagras. Detta fettet är också viktigt i sig eftersom det skyddar våra organ, hjälper oss att hålla värmen och vara stötdämpande. Men för mycket depåfett är inte bra eftersom det leder till övervikt och fetma.

Olika typer av fett

Innan man går vidare till rekommendationen för fett måste vi veta att det finns olika typer av fettsyror – mättade fettsyror, enkelomättade fettsyror och fleromättade fettsyror (där de 2 sista ofta buntas ihop till omättade fettsyror).   Mättat fett är fett som är mindre bra för oss, de ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, stroke och fetma. Enkelomättade och fleromättade fettsyror å andra sidan minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke, fetma och diabetes.

Men hur mycket av varje ska jag äta då?

Den totala andel E% fett som rekommenderas är 25-40 E%. Av dessa 25-40 E% bör max 10 E% vara mättade fettsyror, 10-20 E% bör vara enkelomättade fettsyror och 5-10 E% bör vara fleromättade fettsyror.

Var finns de olika fettsyrorna i kroppen?

Mättat fett hittar vi i mejeriprodukter, charkuteri, nötkött, fläskkött samt i kokos. Enkelomättat fett finns i rapsolja, mandlar, nötter, avokado, kyckling, olivolja, oliver (oljesyra). Fleromättat fett Omega – 3 (n-3) finns i fet fisk (lax, sardiner, makrill, sill, strömming), rapsolja, linfrö, linfröolja, mjuka matfetter, valnötter. Omega – 6 (n-6) finns i vegetabilisk olja (majsolja, solrosolja, sojaolja), ägg, kött, cerealier, nötter och frön.

Så njut nu av massor av goda nötter, fröer, avokado och mandlar –  för ditt hjärtas skull.

Vill du veta mer om kost? In och läs om vår kostvetare här

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *