Personlig träning

Vi alla vet om att vi bör träna, det är bra för oss och vi kommer må bättre av det. Ändå är det väldigt många som har svårt att få till det. Men ingen fara – här kommer några tips på hur du får upp motivationen till att träna!

  • Sätt tydliga mål. Att må bra är ett bra mål, men det är inte särskilt tydligt och det pekar heller inte på att det är just träna du behöver göra. Så istället för att sätta att du vill ”må bra” försöker vi rikta målet mot träning. Istället hade vi kunnat säga ”jag ska träna 3 gånger/vecka för att må bra” eller ”jag vill springa 5 km under 30 minuter”.  Dessa två målen kommer göra att du mår bättre, men det är enklare att mäta och hålla koll på att du är påväg åt rätt håll.
  • Sätt en tidsram. Det här datumet ska jag börja och det här datumet ska jag ha nått mitt mål. Med en tidsram följer också en plan. Nu vet du när du ska göra det, hur du ska göra det och när det ska vara uppnått.
  • Träna med någon! Om du har en tid bokad med någon – en PT, kompis, kollega osv. är det mycket svårare att backa ur. Ni kan peppa varandra och se till att träningen faktiskt blir av.
  • Unna dig nya träningskläder – let´s face it. Det är roligare att träna om du gillar dina träningskläder.
  • Sist men absolut inte minst – hitta en träningsform som är kul! Testa dig fram, är det att lyfta vikter som får din kropp att skrika av glädje? Eller kanske Zumba, simning eller löpning? Vad det än kan vara –  träningen kommer bli så mycket lättare att utföra under en längre period om du vet vad du tycker är roligt!

Hoppas detta hjälper dig att kickstarta din träning nu efter semestern!

Vet du inte vad du tycker är roligt eller vad du kan sätta för realistiska mål? En PT hjälper dig gärna – boka tid här för en kostnadsfri konsultation idag! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *